Strategisk plan 2024

Skolebygning

OPPSUMMERING STRATEGISK PLAN

Huseby skole har ved årsskiftet 2023-24 585 elever og rundt 80 ansatte.
Skolens visjon: Sammen former vi framtiden
Nøkler for å lykkes med dette:

Vi er samarbeidende
Samspill og samarbeid, fordi det skaper dybdelæring og vekst for den enkelte

Vi er reflekterende
Åpenhet og refleksjon i all kommunikasjon, fordi det skaper trygghet både mellommenneskelig og digitalt
Vi er inkluderende
Raushet og toleranse, fordi det gir rom for et lekent læringsfellesskap, der det er lov å feile – for å lære

Vi er skapende
Mot til å prøve seg på nye arenaer, fordi det bidrar til læring for framtiden
Skolens strategiske plan for 2024 skal videreføre arbeidet med et trygt og godt læringsmiljø – samtidig som vi vektlegger tilpasset opplæring, med
sterkt trykk på inkludering, og viderefører vår satsing på en framtidsrettet skole som følger samfunnets teknologiske utvikling.

Alle kan lære
Først og fremst handler det om å tilrettelegge for at alle barn skal kunne ta ut sitt læringspotensial, fordi de opplever et trygt og godt læringsmiljø og fordi de har omsorgsfulle og kompetente voksne rundt seg i sin skolehverdag som ser dem og møter dem som de er. Sammen med barnets foresatte skal det settes tydelige krav og forventninger til omsorgsfull tilrettelegging av hverdagen, samtidig som det fremkommer tydelige krav til arbeidsinnsats for å oppnå gode læringsresultater. Skolens satsing på bibliotek er en viktig arena. Biblioteket er tilgjengelig og oppdatert – og i tillegg til at at elevene får gode leseopplevelser på papir, møter de kompetente voksne i et trygt miljø.

Et trygt og godt læringsmiljø
Vi mener uansett at det skal være nulltoleranse mot mobbing, og vil fortsette å jobbe aktivt forebyggende for å få dette til. Et tett samarbeid med
elevrådet, gir oss dypere forståelse av relasjoner mellom elevene, og bidrar til at elevene får en enda bedre skolehverdag. Jevnlige samtaler mellom rektor og elever fra alle trinn er viktige bidrag for å sikre at elevstemmen ivaretas.

For å ivareta det psykososiale miljøet, har lederteamet tett oppfølging og stort nærvær i alle klassene. Den enkelte mellomleder skal være en tydelig modell og støtte for lærerne, som virker for å fremme et godt og trygt læringsmiljø i klasserommene. Alle klasser har jevnlige klassemøter.
Skolens sosiallærer arbeider også tett sammen med kontaktlærerne, slik at disse ikke står alene i hverdagen om å ta avgjørelser knyttet til oppfølging av enkeltelever. Et viktig prinsipp ved elevsynet på Huseby skole, er en tydelig forventning til et positivt elevmiljø gjennom at alle voksne i skolesamfunnet sørger for å møte elevene med gode holdninger og ros i "fredstid". Vi skal jobbe proaktivt for å være i forkant av det om kan være
forløpere til at elever kommer ut av sitt toleransevindu - slik at slike situasjoner minsker i omfang. Det skal uansett sikres at elever og lærere som opplever vold og trusler blir fulgt tett opp etter gjeldende regelverk.

Tilpasset og inkluderende undervisning
Skolen tilrettelegger for god organisatorisk tilrettelegging av undervisningen som sikrer at alle barn får oppfylt sin rett til inkluderende og tilpasset opplæring. Lærere samarbeider tett og deler sin kunnskap og planer med hverandre for å gi undervisningen høy kvalitet. Skolens utviklingstid er strukturert og inneholder en sterk delingskultur for å ivareta ytterligere utvikling av profesjonsfellesskapet.
Høstens resultater på nasjonale prøver gode. Skolen skal fortsette med et sterkt fokus på lese- og skriveopplæring, ved at lærerne er kompetente til å undervise i det som er forskningsbasert kunnskap om hvordan lese- og skriveferdigheter etableres.

En framtidsrettet skole – i tråd med teknologisk samfunnsutvikling
Teknologien er i konstant utvikling, og Huseby skole ønsker at elevene skal ta del i denne utviklingen. Vi bruker derfor digitale verktøy i
undervisningen der det gir bedre læring, og alle elever har læringsbrett tilgjengelig. Vårt hovedmål er å tilrettelegge for et likeverdig opplæringstilbud
for alle skolens elever. Elevene skal kunne bruke digitale verktøy slik at det både støtter læringen og bidrar til å heve deres digitale kompetanse. IKT